O primeiro día deste mes, Carlos Tavares, CEO de Stellantis, “dimitiu” do seu cargo no grupo automobilístico Stellantis. Detrás del virán moitos máis altos executivos do mundo da automoción que deixarán as súas cómodas cadeiras. Isto non fixo máis que empezar.
A teoría da evolución exposta por Darwin parece estar a se reflectir na industria automotriz, segundo Tavares. Nunha entrevista realizada na primavera deste ano en France 2, afirmou que nunha década só quedarán cinco grandes fabricantes de automóbiles. Entre eles, mencionou a Stellantis como un actor indispensable en Europa, xunto cun xigante estadounidense de automóbiles eléctricos (claramente referíndose a Tesla), un gran grupo chinés como BYD e o xaponés Toyota.
Aínda que non o mencionou explicitamente, é razoable asumir que o Grupo Volkswagen tamén figuraría entre os sobreviventes. Carlos Tavares subliñou que a vindeira década será unha “década darwiniana” para o sector automotriz. Este período estará marcado por unha consolidación acelerada, impulsada pola necesidade de economías de escala.
Na entrevista, Tavares dicía:
“Stellantis adoptou un enfoque estratéxico para situarse como un líder nesta contorna competitiva. Un exemplo diso é a recente incorporación de Leapmotor como a décimo quinta marca do grupo, mediante un acordo exclusivo de importación e distribución en Europa. Esta decisión, que a primeira vista podería parecer de risco, ten como obxectivo integrar a un competidor directo, aproveitar a crecente demanda de coches eléctricos accesibles e acceder a tecnoloxías avanzadas.”
O xa exCEO de Stellantis destacou que os fabricantes tradicionais non están exentos de ser adquiridos por competidores chineses. Xa existen precedentes, como a compra de Volvo Cars por parte de Geely. Segundo Tavares, esta tendencia é unha manifestación da “selección natural” nun sector onde a presión dos prezos e os investimentos colosais son factores decisivos.
A fabricación de baterías avanzadas como as de litio-ferrofosfato (LFP) ou níquel-manganeso-cobalto (NMC), o desenvolvemento de vehículos definidos por software (SDV) e arquitecturas innovadoras como cell-to-chassis (CTC) demandan investimentos masivos que só uns poucos poderán afrontar.
Ademais, a democratización dos vehículos eléctricos, con prezos que aínda son ata un 40% máis altos que os seus equivalentes de combustión interna, expón un desafío crítico. Aqueles fabricantes que non logren producir a volumes suficientes para reducir custos enfrontarán dificultades para manterse competitivos, especialmente cando se busca atraer as clases medias.
Mentres que Stellantis adopta unha estratexia baseada no “poder da fixación de prezos”, algúns competidores tentan avanzar con modelos eléctricos accesibles. Renault, co Dacia Spring e o R5 E-Tech, tenta situarse neste segmento. Outros modelos, como o Leapmotor 03 e o Citroën ë-C3, tamén procurarán loitar polos segmentos máis populares.
Así e todo, o futuro de fabricantes independentes como Renault ou Ford xera interrogantes. As especulacións sobre posibles adquisicións ou alianzas son frecuentes neste contexto. Ao mesmo tempo, algunhas marcas máis pequenas como Mazda, Mitsubishi ou Suzuki enfrontan o risco de quedar atrasadas, un fenómeno que Tavares asocia ao “efecto Kodak”, que describe como a incapacidade para adaptarse a un cambio disruptivo pode levar á obsolescencia.
A electrificación do transporte desencadeou unha verdadeira guerra tecnolóxica e financeira entre os fabricantes. Tavares advertiu que, en toda batalla, hai baixas inevitables. Aqueles que non logren adaptarse ás novas regras do xogo, xa sexa por falta de innovación, investimentos insuficientes ou estratexias equivocadas, poderían desaparecer do mapa. A evolución darwiniana fai que só sobrevivan os máis fortes e intelixentes.
Doutra banda, os fabricantes chineses parecen ter unha vantaxe significativa, estando, segundo comentou Tavares nesta entrevista, polo menos unha década por diante en termos de tecnoloxía eléctrica e redución de custos. Isto expón unha presión adicional sobre os produtores europeos e estadounidenses, que deben acelerar a súa transición ou arriscarse a perder relevancia ou desaparecer.
Nun panorama cada vez máis competitivo, a vindeira década promete ser determinante para definir que fabricantes liderarán o mercado automotriz global. A visión do exCEO de Stellantis sobre unha consolidación inevitable resalta os desafíos que enfronta a industria, dende a electrificación ata a globalización da competencia.
Ao final, só aqueles capaces de adaptarse ás novas regras do mercado sobrevivirán nesta “década darwiniana”. O que non sabía Carlos Tavares cando realizou esta entrevista para a televisión francesa é que el mesmo sería vítima desta evolución darwiniana e probablemente tamén Stellantis corra a mesma sorte se non comeza a facer as cousas ben.
Ten moitos deberes atrasados, sobre todo no que respecta á electrificación.